Skip to main content

Katalogi szyte, klejone czy na spirali?

Druk katalogów Warszawa, drukarnia katalogów – katalogi klejone, katalogi szyte – Drukarnia Warszawa GraffPrint.pl

Jak dobrać format i oprawę – katalogi szyte, klejone czy na spirali?

Z artykułu dowiesz się:

  • jakie są rodzaje oprawy katalogów?
  • jak dobrać format i oprawę katalogu do rodzaju produktów i branży?
  • czy wymiary katalogu mają znaczenie?


Rodzaje oprawy katalogów – oprawa szyta, klejona czy na spirali?

Jeszcze niedawno wydawało się, że era katalogów drukowanych odchodzi do lamusa i ustępuję miejsca katalogom online. Obecnie obserwujemy powrót do tradycyjnej formy drukowanej ale w mniejszych nakładach i bardziej spersonalizowanej formie. Więcej o przewadze katalogów drukowanych: Katalogi drukowane – tradycja w cyfrowym świecie.

Wybór oprawy katalogu to ważna decyzja, gdyż oprawa wpływa na wygodę użytkowania i trwałość katalogu. Na rynku dostępne są różne rodzaje opraw a każda z nich ma swoje zalety i wady. Nasza Drukarnia w Warszawie oferuje kilka rodzajów opraw katalogów, które różnią się między sobą wykonaniem wyglądem i zastosowaniem. Dobór rodzaju oprawy i papieru do druku broszur katalogów zależy od ostatecznego efektu jaki chcemy osiągnąć.‍ Oprawa powinna być dopasowana do sposobu użytkowania, gramatury papieru i ilości stron. Oprawę szytą rekomendujemy stosować w druku katalogów, broszur, które będą intensywnie użytkowane a oprawę klejoną w przypadku kiedy realizujemy druk broszur o znacznej objętości:

  • katalogi szyte Warszawa

    – oprawa szyta (zeszytowa) – jest to oprawa polegająca na zszyciu kartek z okładkami przy użyciu metalowych zszywek zwykłych lub z oczkiem (tzw. euro zszywki pozwalających na włożenie zszytego katalogu do segregatora). Jest to bardzo trwały rodzaj oprawy, katalogi zszywane rozkładają się na płasko. Warunkiem oprawy szytej jest ilość stron podzielna przez 4. Oprawę szytą zszywkami można zastosować do ograniczonej liczby stron. W zależności od zastosowanej gramatury papieru maksymalna ilość stron jest w przedziale 60-120. W oprawie szytej możemy Państwu zaoferować wyjątkowy sposób spłaszczania grzbietu katalogu tzw. squarefolder, co daje zbliżony efekt do katalogu klejonego, przy jednoczesnym zachowaniu możliwości rozłożenia katalogu na płasko. Oprawa szyta równie często jest sosowana w druku folderów reklamowych.

  • katalogi klejone Warszawa

    – oprawa klejona – hot-melt lub PUR. Oprawa klejona PUR jest oprawą bardzo trwałą i jednocześnie elastyczną, grzbiet nie pęka. Ten rodzaj oprawy nie rozkłada się na płasko, ale pozwala na połączenie większej liczby stron. Projekt okładki do oprawy klejonej wymaga uwzględnienia szerokości grzbietu i jest zależny od ilości stron w katalogu. Druk katalogów klejonych jest również stosowany w produkcji notesów firmowych z logo.

  • oprawa twarda (albumowa) 

    wzmocniona tekturą, szyta nićmi lub szyto-klejona – to rodzaj oprawy książki lub albumu najwyższej jakości dedykowany do wydawnictw premium np. w przypadku druku raportów okolicznościowych lub albumów.

  • katalogi na spirali 

    – to rodzaj oprawy, w której kartki są połączone metalową spiralą. Oprawa spiralna często stosowana jest w notesach reklamowych.

Jaki format katalogu wybrać – pion, poziom, kwadrat?

Wybór odpowiedniego formatu katalogu jest ważnym elementem projektowania i produkcji katalogu. Format katalogu zależy od wielu czynników takich jak rodzaj produktów styl projektu a także indywidualne preferencje. Oto kilka najczęściej spotykanych formatów katalogów:

  • Pionowy – to format, w którym wysokość katalogu jest większa niż jego szerokość – wykorzystywany w przypadku produktów z dłuższymi opisami takimi jak np. odzież czy meble.
  • Poziomy – to format, w którym szerokość katalogu jest większa niż jego wysokość – wykorzystywany w przypadku produktów z dużej liczbie zdjęć lub grafik takich jak np. produkty dla dzieci.
  • Kwadratowy – to format, w którym szerokość i wysokość katalogu są sobie równe – stosowany do prezentacji produktów, w których zdjęcia są równie ważne jak opisy na przykład w przypadku biżuterii czy kosmetyków.

Każdy z tych formatów ma swoje wady i zalety. Wybór formatu jest powiązany z rodzajem oprawy. Wydruk katalogu w oprawie szytej jest ograniczony maksymalną ilością stron, natomiast katalog klejony nie powinien być stosowany przy zbyt małym formacie. Dlatego ważne jest, aby wybrać format, który najlepiej pasuje do prezentowanych produktów oraz jest zgodny z wizją marki i projektem katalogu. Katalogi i broszury najcześciej drukujemy w poniższych formatach:

  • A4 (210x297mm) orientacja pionowa / pozioma
  • A5 (148x210mm) orientacja pionowa / pozioma
  • A6 (105x148mm) orientacja pionowa
  • kwadrat (210x210mm)
  • kwadrat (150x150mm)

Projektując nowy katalog warto również zastanowić się nad wyborem papierurodzajem uszlachetnień.

Tu znajdziesz więcej informacji o druku katalogu oraz co ma wpływ na  tani druk katalogu.